DK EN

Chinchilla Arsehole, eyey

"Det er ikke med vilje, det er bare Tourette," gør Christian Hempel klart fra starten, når han møder nye mennesker. Han kan ikke kontrollere sine udbrud og tics - de er reaktioner på den verden, der omgiver ham. Og han er ikke alene.


Chinchilla Arsehole, eyey fra det verdenskendte Rimini Protokoll er teater om Tourette med Tourette som en central spiller. Christian Hempel går på scenen sammen med musiker og geriatrisk sygeplejerske Benjamin Jürgens og politiker Bijan Kaffenberger. Til fælles har de Tourette-diagnosen.


Chinchilla Arsehole, eyey er teater, som du ikke plejer at opleve det. Ved første øjekast virker det umuligt at skabe et teaterstykke om Tourette med mennesker, der er diagnosticeret med lidelsen på scenen: Man kan ikke holde sig til et manuskript, bevægelser kan ikke gentages, og der er store krav til diverse sikkerhedsforanstaltninger. Spillerne råber bandeord, siger dyrelyde og bevæger sig ukontrolleret.

Men Chinchilla Arsehole, eyey er ikke et freakshow og meget mere end en forestilling om en diagnose. Efter klapsalverne forstummer, bliver det måske tydeligt for os, at forestillingen slet ikke handler om Tourettes syndrom. Den handler om os selv og vores alle sammens frygt for at tabe kontrollen.

Produceret af Helgard Haug / Rimini Protokoll (DE)

Spilleperiode
27. - 28. maj 2021

Scene Aarhus Teater, Scala

Varighed 95 min.

TID

Torsdag kl. 20.00

Fredag kl. 20.00

PRIS 185-300 kr.

ALDER min. 12 år

SPROG Tysk med engelske undertekster

Køb billet

Køb din billet her og få en international scenekunstoplevelse i verdensklasse.


Køb billet

FESTIVAL RABAT

Køb et festivalarmbånd og få forestillingen

Chinchilla Arsehole, eyey

af Rimini Protokoll til en særlig festivalpris:


Pris for armbånd 100 kr.

Særpris på

Chinchilla Arsehole, eyey

med armbånd 225 kr. (spar 75,-)



Køb festivalarmbånd

Om Rimini Protokoll

Rimini Protokoll er skabt af Helgard Haug, Stefan Kaegi og Daniel Wetzel i 2000.

De er kendt for at være doku-teatrets fornyende mestre, for at eksperimentere med scenekunst-formatet og for at være én af vor tids mest interessante kunstnergrupper.


Projekt efter projekt har de flyttet grænser i teaterverdenen og skabt nye perspektiver på virkeligheden. Mange af deres værker er interaktive og bruger teknologi på en legende måde.

Afslappet forestilling

For alle gæster, der har brug for mere bevægelsesfrihed og mulighed for at følge forestillingen på en afslappet måde, er det muligt at reservere ekstra "komfortpladser". Alle tics er velkomne.


Ved spørgsmål om adgang til forestillingerne og om pladsreservation, kontakt billetsalget på +45 86 13 88 66

Anmeldelser


“Chinchilla Arschloch, eyey” fejrer ikke dét at være anderledes, i stedet fejrer forestillingen det under, menneskeheden er. Ingen bliver udstillet; i stedet står voksne, rationelle mennesker med alle deres fejl og al deres skønhed frem på scenen."

www.deutschlandfunk.de


"På scenen... ser vi tre mænd med Tourettes syndrom, der på en forbløffende munter måde fortæller om deres daglige kamp med dem selv og især med et system, inden for hvilket de bliver set som forstyrrende elementer."

Spiegel Online

Folkene bag

Koncept, tekst & instruktion

Helgard Haug


Med

Christian Hempel, Benjamin Jürgens, Bijan Kaffenberger, Barbara Morgenstern, Stefan Schliephake and Sven Lüders


Komposition & Musik

Barbara Morgenstern


Scene

Mascha Mazur


Video

Marc Jungreithmeier


Lys

Johannes Richter


Dramaturgi

Cornelius Puschke


Dramaturgi Künstlerhaus Mousonturm

Anna Wagner


Lydtekniker

Thorsten Löchl


Research & kunstnerisk samarbejde

Meret Kiderlen


Lys design tilpasning Berlin

Sebastian Zamponi


Produktionsledelse Künstlerhaus Mousonturm

Olivia Ebert


Video assistance

Lukas Lenfert


Produktionsledelse Rimini Protokoll / Touring

Juliane Männel, Renée Merkel


Assistent Christian Hempel

Stefan Schliephake


Produktionsassistent

Linn Günther


Foto

© Robert Schittko


Inviteret til Theatertreffen 2020 til Berliner Festspiele

Tak til

Produktion Künstlerhaus Mousonturm, Schauspiel Frankfurt, Rimini Apparat. Ko-produktion HAU Hebbel am Ufer, Westdeutscher Rundfunk. Gefördert durch: Beauftragte der Bundesregierung für Kultur und Medien

im Rahmen des Bündnisses internationaler Produktionshäuser,

Kulturfonds Frankfurt RheinMain

im Rahmen des Schwerpunktes “Erzählung.Macht.Identität”, Adolf und Luisa Haeuser-Stiftung für Kunst und Kulturpflege

im Rahmen der Projektreihe UNLIMITED II zur Förderung exemplarischer Positionen zeitgenössischer Performing Arts.


Performing rights

schaefersphilippen Theater og Medien GbR



Musikrettigheder

Barbara Morgenstern © Maobeat Musikverlag/Budde Music Publishing GmbH“

Bagom kompagniet Rimini Protokoll

PÅ KANTEN AF VIRKELIGHEDEN

I snart 21 år har Rimini Protokoll skubbet grænser med forestillinger, som udfordrer og udvider vores idéer om, hvordan teatret kan se ud: Forestillinger som World Climate Change Conference hvor publikummet i Deutsches Schauspielhaus i grupper blev svoret ind som repræsentanter for forskellige lande og interesser og så prompte blev sat til at nå til enighed om løsninger på klodens klimaproblemer. Eller som Call Cutta, et outsourcing-baseret vandreteaterstykke, hvor ansatte på et call-center i Kolkata, guidede publikum på en rejse gennem Berlin, mens de fortalte historien om den indiske frihedskæmper Subhas Chandra Bose.

PROTOKOLLEN

Ledet af et forfatter- og instruktør-team bestående af Helgard Haug, Stefan Kaegi og Daniel Wetzel arbejder gruppen med både sceniske forestillinger, performativ installationskunst, lytte-spil og interventioner - ofte med ukonventionel inddragelse af teknologi og interaktivitet. Gruppen markerer sig ved at arbejde med rum og sociale ordner i teatralske formater og afsøger virkelighedens teatrale karakter.

Deres metode bliver betegnet som en form for dokumentarisk teater, der ikke bruger skuespillere, men hverdagseksperter eller specialister, som befolker scenen med deres individuelle personlige erfaringer.