DK EN

03:08:38 States of Emergency

Rekonstruktion af en eftermiddag i undtagelsestilstand

Det tog 3 timer, 8 minutter og 38 sekunder for en ung mand at sprænge en norsk regeringsbygning i luften og derefter at dræbe 69 unge socialdemokrater på sommerlejr.

Hvordan reagerede omverdenen på denne tragiske begivenhed? Hvordan talte man om det uden for Norge? Ikke bagefter – men midt i undtagelsestilstanden, hvor endnu ingen vidste noget om omfanget, årsagerne eller motivationen bag.

03:08:38 States of Emergency er en rekonstruktion af eftermiddagen den 22. juli 2011. Minut for minut ser vi, hvad der skete under terrorangrebet i Oslo og på Utøya, mens vi lytter til autentiske radioudsendelser og lydoptagelser fra den dag, angrebene fandt sted.

Historien bliver på den måde genskabt i skræmmende realtid. Tegnere, filmskabere og musikere arbejder på scenen, og ved brug af en lille modelbil i pap, tegninger og en nervepirrende tikken som en del af lydbilledet, sætter de gang i publikums indre forestillingsevne.

Produceret af Transiteatret-Bergen (N)

Spilleperiode
29. - 30. maj 2021

Scene Åbne Scene, Godsbanen

Varighed 195 min.

TID

Lørdag kl. 15.08

Søndag kl. 15.08

NB:

Forestillingen varer 3 timer og 15 minutter inkl. introduktion. Det er muligt at holde pauser undervejs.

PRIS 140-225 KR.

ALDER 16+

SPROG Norsk

Anmeldelser

"At en minutt-for-minutt-teaterforestilling fra terrorangrepet 22. juli 2011 skulle bli noe av det mest meningsfylte jeg har sett på teater på lenge, hadde jeg ikke trodd."

NRK. Læs hele anmeldelsen HER.


"På Utøya får vi følge massedrapsmannens ferd i form av en rød tusjstrek på kartet, på kartet, og vi vet hva som skjedde. Denne delen av stykket fremstår som mest gripende, koret og musikerne skaper en hudløs stemning."

Terningkast 5, Bergensavisen.

Dobbelt vinder af Heddapriser

Vinder af Heddaprisen for Bedste audiovisuelle design. Tore Vagn Lid fik også en Heddapris for Særlig kunstnerisk indsats for forestillingen.

FESTIVAL RABAT

Køb et festivalarmbånd og få forestillingen 03:08:38 STATES OF EMERGENCY af Transiteatret-Bergen til en særlig festivalpris:


Pris for armbånd 100 kr.

Særpris på 03:08:38 STATES OF EMERGENCY med armbånd 168 kr. (spar 57,-)


Køb festivalarmbånd

Køb billet

Køb din billet her og få en international scenekunstoplevelse i verdensklasse.


Køb billet

Om Transiteatret-Bergen

Transiteatret-Bergen er kendt for deres kritiske, eksperimenterende teater, der skildrer aktuelle og vigtige problemstillinger i det moderne samfund. De bruger ofte musik i skabelsen af et stykke, og lydspor har en central rolle i det teater, de producerer.  

Teatret, der ligger i Bergen i Norge, satte sin første forestilling på benene i 2000 og har været en aktiv teatergruppe lige siden. Den kunstneriske leder af gruppen er den norske instruktør, manuskriptforfatter og musiker Tore Vagn Lid, og derudover består gruppen af en række kunstnere med forskellig kunstnerisk og geografisk baggrund. Desuden har gruppen en del samarbejdspartnere både nationalt og internationalt.

Folkene bag

Audiovisuelt koncept og regi

Tore Vagn Lid


Scenografi

Øystein Nesheim / Tore Vagn Lid


Kamera

Anders Elsrud Hultgreen


Kamerateam/lys/tegning

Tor Christian F. Bleikli (lys/research), Øystein Nesheim (live tegning)


Musikere

Terje Isungset, Tore Vagn Lid, Morten Skage og Per Jørgensen


Teknik/ Audiovisuel afvikling

Mathias Grønsdahl


Lyddesign

Tore Vagn Lid / Morten Skage / Mathias Grønsdahl


Sangere

Hilde Annine Hasselberg og sangere fra Aarhus Teaters kor


Komponister

Tore Vagn Lid / Terje Isungset


Arrangement af

Franz Schuberts «Strykekvartett Døden & Jomfruen» No.14 / Strykekvintett D 956) /Pierre De La Ruhe O Salutaris Hostia : Tore Vagn Lid


Research

Øystein Nesheim, Tor Christian F. Bleikli, Tore Vagn Lid



Lyttepost København



(i samarbejde med CPH STAGE, Husets Teater og Sydhavn Teater)

Scenografi

Julie Jayko Fossland & Christa Barlinn Korvald


Teknik/bas

Morten Skage


Værtskab

CPH STAGE



Produceret af Transiteatret-Bergen i samarbejde med


Det Vestnorske Teateret, Wrap Arts Centre, Dramatikkens hus, Festspillene i Nord-Norge, Teaterfestivalen i Fjaler, Institutt for medievitenskap, Forskergruppen CTRLnet (NTNU), W. Goethe Universitet, (Frankfurt a.Main) og Vega Scene.


Producent

Tor Christian F. Bleikli


International Producent

Sigrid Aakvik (Art&About)


Kompagni

Transiteatret-Bergen



Forestillingen er støttet af

Norsk Kulturråd, Statens Kunstfond, Fond for lyd og bilde, Pahn (UD) og Bergen Kommune

LYTTEPOST I KØBENHAVN

Forestillingen præsenteres i samarbejde med CPH Stage, der på nøjagtig samme tid i København vil præsentere en ’lyttepost’ - en selvstændig og integreret del af scenografien, inklusiv kor, musikere og publikum, der er en del af den samlede forestilling.

Dette er altså ikke live-streaming af teater. Ingen af opførelserne befinder sig udenfor eller væk fra teaterrummet, men er begge selvstændige dele af forestillingens udvidede scenografiske mødepunkt.

Mere om kompagniet

Kritisk musikteater

Transiteatret-Bergen er kendt for deres kritiske, eksperimenterende teater, der skildrer aktuelle og vigtige problemstillinger i det moderne samfund, såsom “hvad der dominerer vores økonomiske og kulturelle omgivelser”. De skildrer ofte disse aktuelle temaer gennem iscenesættelsen af et individ og dets behov i en verden, der fremmedgør mennesket.

Et af deres centrale greb er interessen for det musikalske og forholdet mellem musik og teater. De bruger ofte musik i skabelsen af et stykke, og lydspor og musik har en central rolle i det teater, de producerer. Deres stykker er ofte sceniske og audiovisuelle, og et af deres gennemgående temaer er musikken i teatret og teatret i musikken.


Transiteatret

Teatret, der ligger i Bergen i Norge, satte sin første forestilling på benene i 2000 og har været en aktiv teatergruppe lige siden. Den kunstneriske leder af gruppen er den norske instruktør, manuskriptforfatter og musiker Tore Vagn Lid, og derudover består gruppen af en række kunstnere med forskellig kunstnerisk og geografisk baggrund. Desuden har gruppen en del samarbejdspartnere både nationalt og internationalt.

I 2008 vandt deres forestilling Mann ist Mann Heddaprisen for årets teaterforestilling. Forestillingen blev især rost for dens evne til at kombinere ressourcerne og traditionerne fra det institutionaliserede teater, med en vilje til at eksperimentere som en selvstændig teaterkonstellation. I 2009 modtog Tore Vagn Lid også Heddaprisen for anden gang for sit værk Operasjon Almenrausch, og var ligeledes nomineret til Den Internationale Ibsenpris, i kategorien Årets værk.


Utøya 22.7.2011

03:08:38 - Tilstander av Unntak” belyser tidslinjen over Breiviks terrorhandlinger d. 22. juli, 2011. Gennem musik, illustrationer, papmache m.m. illustrerer iscenesættelsen forløbet, hvor Breivik bombede et regeringsområde i det centrale Oslo, for efterfølgende at begå massemord på øen Utøya. Sagen om Breivik er blevet taget op og undersøgt af kunsten førhen, eksempelvis i Christian Lollikes forestilling “Manifest 2083”, der tager udgangspunkt i Anders Breiviks eget manifest. Men denne forestilling vil være en noget anden oplevelse, da dens grundpræmis er at føre tilskueren gennem hændelsen minut for minut. Det er altså ikke et skuespil i sædvanlig forstand, men i højere grad en performance, som gennem en kombination af kunstformer levendegør et af Norges største terrorangreb i nyere tid.

Forestillingen tager afstand fra det klassiske teaterrum, hvor alle er samlet under samme tag. Der bliver nemlig i stedet live-streamet fra både Trondheim og Bergen, hvor kunstnerne tager aktiv del i stykket.

Når man ser denne forestilling, bør man holde øje med, hvordan de forholder sig til ideen om at være ”til stede”, at være ”samtidig” og at være i ”samme rum”. Alt ud fra hvordan man ser forestillingen kan dette ændre sig. Man kan kigge på forholdet mellem skuespiller og publikum, men i denne forestilling er det faktisk også relevant at kigge på forholdet mellem publikum og publikum, alt efter hvilket rum man befinder sig i når man ser forestillingen. Læg også mærke til, hvordan forestillingen blander det digitale og det fysiske på en særlig måde. Der er et helt specielt element af følelsen af nærvær, når scenerummet spredes ud over flere forskellige spillehuse. For kan man mærke det samme sceniske og kunstneriske nærvær, når alle ikke er samlet under samme tag?